3D GörselleştirmeGenel

3D Mimari Proje ve Önemli Vizyon Önerileri

3D Mimari Proje

Merhaba arkadaşlar , 3D Mimari Proje ve Programlar Kullananlara Vizyon Önerileri daha önce buna benzer konularda bir çok klavuz ile sizlere yol gösterici yazılar yazmaya çalıştım. Bu sefer olayın farklı tarafından bakarak bu sektörün nerelere doğru yön değiştirdiğini hep beraber göreceğiz.

Çünkü bu sektör içerisinde 2018 ‘e kadar tıkanan 3 boyutlu görselleştirme iş alanı ve buna bağlı dallar , pandemi başlangıcı ve evde çalışma sistemi ile değişiklik gösterdi. 3D İş ilanları da bu aşamaya bağlı olarak inişli çıkışlı bir döneme girdi ve verim konusunda problemler yaşamaya başladı.

Görselleştirme konusunda nasıl başarılı olursunuz video içeriğimizden bu videoyu mutlaka izlemelisiniz..

Daha sonra kişilerin iş arayışları ve iş çözümleri doğrultusun da farklı yönlere doğru bir revizyon içerisinde değişim göstermektedir.

Gelişen teknoloji ile beraber 2018 e kadar devam eden süreç, geniş içerikli bir revizyon geçirerek farklılaşmaya başladı.Aslında bu işler içinde sürekli çalışan ve sektörü yakından takip edenler bu gelişmelere yabancı değillerdir.

Fakat ben farklı ön görüler sunarak daha önce yatırım yaptığımız render motorları ve programların geleceği konusunda vizyon önerileri vermek istiyorum.

Bu konu bir çok  görselleştirme uzmanı ve daha farklı sektörlere yönelmek isteyenler için bir klavuz niteliğinde olabilir.

Vizyon Nedir ?

Beni  tanıyanlar  aslında benim en çok kullandığım kelimelerden birinin Vizyon olduğunu bilir. Ben vizyonu bakış açısı olarak tanımlıyorum.Bir şeye bakarken düz değil de , onun bize ileride getireceği durumları ön görerek kendi gelişimimizi sağlamak ve devamlılık niteliği vizyonun esas maddesi olabilir. (en azından benim bakış açım bu yönde)

Aşağıda kendinize vizyon hedefleri belirleyeceğiniz ufak örnek bir tablo veriyorum, yıl içerinde sürekliliğiniz ve düzeninizi oturtmaya çalışarak yeni şeyler öğrenmeye başlamalısınız.

Öğrenme aşamasında unutmamak için süreklilik çok önemli durum oluşturmaktadır.

vizyon hedefleri
vizyon hedefleri

 

Bazen sitelerde vizyon misyon kelimelerinin, kendi bakış açılarından yazıldığını görürsünüz ve buna uymadıklarını gördüğünüz de bir şaşkınlık içinde kalabilirsiniz. Bir çok madde yazarlar , en az 10-15 arası madde vardır, vizyonumuz şudur , misyonumuz budur derler ve en fazla bir kaç maddeye sadık kalırlar.

Aslında bu normal bir durumdur. Çünkü Vizyonun esas olayı süreklilik esasına dayalı olarak devam eder. Süreklilik bir işin başlangıcından sonuna kadar yapacağınız verimli çalışma şekline bağlıdır.

Bakın çok çalışmak demiyorum ince bir detay var , verimli çalışmak !

Günde 16 saat çalışıyor olabilirsin, ama verimli çalışmadığın sürece bunun pek bir anlamı olmayacak.

Bunu neden anlatıyorsun ? diyebilirsiniz. Aslında biraz dan anlatacağım olayla bağlantılı olduğu için biraz bu konuya giriş yapmak istedim.

Örnekleri ile bu gidişatın nasıl olması gerektiği konusunda bilgiler vermeye çalışacağım kendi penceremizden.

Aynı zamanda hayat içerisinde yaşadığımız zorluklar veya yeni bir işe başlarken yaşadığımız zorluklar karşısında hedeflerimizden şaşmadan devam etmemiz gerekiyor. Bu konu ile alakalı aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.

ÜÇ Boyut nereye gidiyor

Benim düşüncem ve bakış açımla Dünyada ki 3d tasarımcıların toplamı , Dünyada ki 3d kapasitesinin %20’lik dilimini anca karşılıyordur. Bu konuda bir değerlendirme ve istatistik yapmadım ama, kabaca bir ülkeler de bulunan 3d tasarımcıların ülke bazında ortalama bir değerlendirme yaptığımızda üç aşağı beş yukarı böyle bir sonuç çıkıyor.

Demek istediğim olay aslında kapasite ve ihtiyaç olarak sektörde ihtiyacın fazla olduğu, ama bu ihtiyaca yönelik alanlara yönelmek gerektiğinin doğru olacağını ve nokta atışı yapacağınızı söylemek istiyorum.

Blender Programı, 2018 yılından sonra ve 3.0 sürümünden sonra yaptığı değişimler ile,  sektörde en çok kullanılan programlar bazında giderek büyüyen bir program haline gelmeye başladı.

Bir konuyu öğrenirken süreklilik olayını yukarıda yazmıştık , bir şey öğrenirken enerjimizi motivasyonumuzu nasıl devam ettiririz, bununla ilgili çekmiş olduğum videoyu aşağıdan izleyiniz.

Blender’ın ücretsiz ve içerisinde render motorları olmak üzere bir çok programda bulamayacağınız özellikleri kendi içerisinde ücretsiz vermesi ve kaynak çeşitliliği, Blenderın odak noktası olma yolunda ilerlemesine neden oluyor.

Diğer programlarla uyumluluğu ve Youtube da bir çok video ile desteklenmesi kendini cazip kıldırmaya yetiyor.
Ekonominin bu kadar daraldığı ve sektörde para kazanmanın zorlaştığı bir ortamda, böyle bir programın bulunması nimet olarak kabul edilebilir.

Düşünsenize şimdi 3ds max programını satın almaya kalktığınızda firmaların çoğu aynı yıllık ödeme planına geçiş yaptığı için , özellikle Türkiye deki firmaların bunun altından kalkması çok zor. Önceden Süresiz ödeme planları veya sürüm aralarında ödeme planları varken şimdi yıllık ödeme planları kişi ve firmaları zorlamaktadır.

Bu açıdan baktığımızda da Blender gerçekten çok iyi bir alternatif olma yolunda ilerliyor. Zaten en çok kullanılan 3d programlar olarak arama yaptırdığınızda bile Blender ilk sıradaki yerini koruyor uzun zamandır.

Blender programını neden bu kadar uzun anlattım derseniz, aslında çeşitlilik yönünden hem ürün odaklı çalışma prensibi hem de mimari konuda bir çok alanda bu programın yeteneklerini kullanabilirsiniz. Öğrenme süresi bakımından herhangi bir programı kullanan birisi Blender programını 1 yıl gibi bir sürede rahatlıkla düzenli çalışma ile öğrenebilir.

Özellikle Sketchup kullanıcılarının ceplerinde bir blender programını öğrenmeleri , kişisel vizyon için çok önemli bir konudur. Vizyon tanımında dediğimiz gibi tek bir program üzerinde uzun süreli ilerleme, kişisel vizyonun ilerlemediği anlamına gelir ve yeri geldiği zaman sektörün gelişmelerine adapte olamadan ,sektörün çakıldığı noktada kalmanıza neden olur.

Zaten bu durumu örnek vermemdeki en büyük örnek, inşaat krizi sırasında 2018 de başlayan Mimari Proje , Mimari Görselleştirme, 3d proje  ve inşaat projeleri gibi sektörün bir anda durması , hem Sketchup Kullanıcılarını hem de sektörde diğer programları kullanan ama Mimari Projeye odaklanan herkesi etkiledi.

Kimleri etkilemedi derseniz ?

Cebinde Blender veya Farklı programlarla farklı sektörlere iş yapan kişileri etkilenmedi.
Çünkü Mimari Proje sektörünün en dip yaptığı dönemde onlar sektör değiştirerek, kişisel vizyonlarının gerektirdiği gibi , bir sonraki adımı düşünerek oyun sektörü veya farklı ürün odaklı modelleme sektörlerine yönelerek , kendi gelişimlerini devam ettirdiler.

Bu durumdan nasıl bir ders çıkarabiliriz ?

Bu gibi durumlardan çıkaracağımız ders, kendimizi tam donanımlı olarak kendi bulunduğumuz sektörde sadece bir konuya bağlı olarak geliştirmeden kendi alanımızda çeşitliliği artırmamız olacaktır. Çeşitliliği artırırken aslında çok fazla dallanıp budaklanmak değil, amaca uygun hedeflere doğru yönelmekte fayda vardır.

Sadece 3D Mimari Proje kısmına yönelen kişilerin yaptığı hatayı ilerleyen dönemlerde yapmamak için, bu konuda ileriye dönük çalışmalar yapmamız gerekmektedir.

Mimari Proje Sektörünün Geleceği Hangi Yöne doğru gidiyor ?

Mimari Proje ve 3D proje sektörü her zaman Yazılım firmalarının çıkardığı pratik ürünler sayesinde daha fazla ilerleme kaydetmiştir. Biz işimiz gereği 3d mimari proje kısmından bahsedecek olursak eğer, işlemci tabanlı çalışan render motorlarının hakimiyeti 2018 yılına kadar devam etmiştir.

Etmiştir diyorum , çünkü 2014-2015 yıllarında GPU tabanlı render motorlarının ilerde piyasayı etkileyeceği konusunda bilgiler ve makaleler okumuştuk. Firmalar bu konuda bilgiler vererek yeni nesil ekran kartlarının çok fazla işlem hacmine neden olacağını, sürekli dile getirmişlerdi.

Tabi render motorları gelişirken aynı zamadan Mimari Çizim Programlarıda bu yönde gelişerek, ilerlemeye devam etti.Sadece olayı 3d mimari proje olarak düşünmemek gerekiyor.

Alt yapı olarak temel bazda işin tasarım kısmı Mimari Çizim Programlarında yapıldığı için , sizler için aşağıda en popüler kullanılan Mimari Çizim Programlarını sıraladık.

mimari çizim
mimari çizim

Tekrar konumuza dönecek olursak , Ekran kartlarının işlem hacmi ve hızı arttıkça sadece Render Motorlarına katkıları olmadı, Coin Madenciliği yani dijital para kazanma konusunda bir eğilim göstererek, daha önce işlemci üzerinden yapılan kazıma işlemleri, ekran kartı (GPU) üzerine kaymaya başladı.

Hatta bu alanda o kadar çok talep oldu ki, bu durum çip krizi ile beraberinde ekran kartlarının fiyatlarının çok yüksek fiyatlara ulaşmasına neden oldu. Örnek olarak 3060 ekran kartından bahsedecek olursak , şu an makaleyi yazdığımız tarih 21.05.2022 de 10.000TL civarında satılmaktadır.Geçen sene aynı zamanlarda 20.000 seviyesini görüp tekrar 10.000 seviyesine inmiştir.

Ekran kartı üzerinden render motoru demek aslında Real Time anlık olarak çalışan render motorlarının kapılarını kullanıcıya açmak anlamına geliyordu.

Mimari Projeler de bu durum ilerleyen kısımlarda açıklayacağım durumdan dolayı çok daha hızlı ve kaliteli aşamalara doğru gitmektedir.

Vray Render Motoru kendi içerisine hem GPU hem de işlemci ile render alma seçeneklerini eklese de yine de real time kısmında yeterli performansı ve pratikliği gösteremedi. Bence hala aynı durum devam ediyor.Enscape Render motorunu da , Chaos Grup (vray render motoru üreticisi) satın alması,  bu konuda başarılı olamadıklarının bir göstergesi olabilir.

en iyi render
en iyi render

Aslında biraz daha geriye gidersek 2015 yılında Thea Render Motoru ilk defa hibrit seçeneğini ekleyen firmaların başında gelmektedir.
Hibrit seçeneğinde hem ekran kartı hem de işlemci aynı anda işleme sokularak hızlı bir şekilde render alınabiliyordu.

Bana göre Thea Render Motoru da bu konuda çok başarılı olamadı ve sürekliliği sağlayamadı. Çünkü en yalın ve kolay hali ile kullanıcıya, kullanıcı deneyimi sunan programlar ve render motorları her zaman başarıyı yakalamıştır.

Mimari Görselleştirme ve Mimari Proje Sektörünün geleceği şu an Ekran Kartlarına bağlı olarak , bu konuda hızı ve içerik kütüphanesi geniş olan render motorlarına doğru ilerlemektedir. Aşağıdaki konu başlığı bu konu ile ilişkili olduğu için , konunun devamını aşağıdaki başlık doğrultusunda devam ettirmek istiyorum.

Mimari Görselleştirmede Kolaylık ve Hız ?

Günümüzde hız konusu Mimari Projelerin sunumu için önemli bir kritik nokta olmaktadır. Çünkü Her ne kadar Mimari Projenin Avan kısmından tutun, nihai aşamaya kadar kaliteli zaman ayrılmasına rağmen , 3d projeler için bu zaman yeterince ayrılmamaktadır.

3D Proje kısmına ve Müşteriye sunum yapılması kısmında bu kritik zaman darlığı , 3D görselleştirme sanatçılarının farklı çözüm yolları bulmasına ve kısa zamanda etkili sonuçlar çıkaran render motorlarına yönelmelerine neden olmuştur.

Zaten tam bu kısımda Sketchup Programının, pratik etkili kolay kullanımı ön plana çıkmaktadır.

Sketchup Programı Kolay kullanımı ve etkili sonuçları ve kendi içerisine eklenen ve 2017 den sonra gelen güçlü render motorları ile , artık Mimari Görselleştirmede çok etkili bir konum haline gelmiştir.

3D Mimari Projeler de hangisi bizim işimizi en pratik ve en hızlı bir şekilde çözer, bununla ilgili hazırlamış olduğumuz videoyu izleyiniz.

Render Motorları Kıyaslamasında 2017 ve 2018 ‘e kadarki durum bir dönüm noktasıdır. Çünkü Sketchup içerisinde Real Time Render Motorları kısmında çok fazla çeşitlilik yoktu. Lumion ‘un kendi yapısı , Vray’in Render sürelerinin uzunluğu aslında piyasadaki hızlı görselleştirme ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılamıyordu.

Aslında burada bir noktaya dikkat çekmek istiyorum,dikkat ederseniz 3ds max konusuna hiç girmedik.

Hız zaman fiyat performans ilişkisine baktığımızda 3dsmax ile Mimari 3d proje yapmak mantıklı olmayacaktır. Çünkü Mimari 3d projelerde Sketchup hem modelleme hemde render hızında, 3dsmax’in 3x hızında bir hızda çalışmaktadır.

Bu konuda aldığınız projenin 3dsmax ile modellenmesi , Vray veya Corona gibi render motorlarında render alırken harcadığınız zaman 3/1 ‘lik kısmında Sketchup Render Motorlarında müşterinize sunum yapabilirsiniz. Kalite oranına baktığımızda ise , kullanıcı deneyimi ile ilgili bir durum oluşmaktadır.

Kullanıcı deneyimi bir veya birden fazla program üzerinde uzun zaman harcamak ile ilgili bir kişisel durumdur.

Hangi programda kaliteli render alırım sorusunun cevabı ? Zaman olarak hangi programda en fazla antrenman süresini geçirdiğiniz programda kaliteli render alırsınız.

Mimari Görselleştirmede sunum çok önemli bir konumudur ?

Sunum Mimari Görselleştirme konusunda önemli bir konudur. Sizin sunum yeteneğinizin , müşterinin ürünü satması için gerekli dinamikleri karşılaması gerekiyor. Bir proje için ayrılmış tasarımın zamanını düşündüğünüzde ortaya , yalap şalap bir görselleştirme çıkması , Mimari Projenin Sunumunu etkilemektedir.

3D Mimari Projelerde Etkili Sunum nasıl yapılır isimli video içeriklerini aşağıdan izleyebilirsiniz.

Metaverse Konusu ?

Metaverse konusunda Facebook bu konuyu dillendirip budaklandırarak web 3.0 için hazırlık yapılmasını ve bu konuya giriş yaptıklarını açıklasa da diğer devlerden bu konuda net bir açıklama gelmedi açıkcası.

Metaverse nedir ? 

Normal internet kullanıcılarının ve Oyuncuların sanal deneyimlerini oynayabilecekleri, inşa edebilecekleri, sahiplenebilecekleri ve bunlardan para kazanabilecekleri sanal bir dünyaya metaverse diyoruz.

Metaverse bana göre bir çok firma tarafından kendi yatırımlarını ve borsa değerlerini artırmak için , biraz erken lanse edilmiş bir sistem olarak görüyorum.

Yukarıda ilk paragraflarda yazdığım , Dünyadaki 3d kullanıcıların ve 3d modellerin şu an Metaverse dünyasına katkı sağlayacak yeterlilikte olmaması bu işin en az bir 10 yıl daha ufak ufak lanse edilmesine neden olacaktır.
(en azından ben böyle düşünüyorum, benim düşünceme yakın bir çok firma da bu yönde açıklamalarda bulundu)

Bitcoin dünyası ile bu Metaverse konusunun birleştirilmesi ve bu konuda çalışmalar yapılması , coin para birimlerinin bu yönde ön plana çıkarılması da bu durumun diğer bir tarafı olabilir.

Gerçi bu makaleyi yazarken Luna ve popüler coin’lerin sıfırı görmesi , dönemin en büyük zararlarından biri olarak gösteriliyor.

Dünya ekonomisinin dalgası olması da, bu yönde coinlerin ilerlemesini farklı şekillerde etkilediğini düşünüyorum.

Metaverse Konusunda Ülkemizde Gelecek var mı ?

Yukarıda belirttiğim gibi , bir konuda kendinizi sabit bir noktada tutmadığınız sürece her konuya dönüş yapabilirsiniz. Kendinizi zadece 3D Mimari Proje değil de , oyun karakter tasarımları (game assets) , ürün odaklı tasarımlar, mekanik tasarımlar ve bir çok konuda kendi öngörü çalışmalarınızı yaparak ilerlemenizde fayda vardır.

Ancak bu şekilde yeni çıkan konulara adapte olma konusunda ilerleme gösterebilirsiniz.

Sadece Programları Öğrenmek Yeterlimi , başka neler yapmamız gerekiyor ?

Sadece programları öğrenmek yeterli değildir malesef.Bu iş içerisindeki dinamikleri de öğrenmek gerekiyor.

Şöyle düşünün hayatında oyun dünyasına girmemiş birinin, oyun modelleri üretme konusunda ne kadar bir bakış açısı olabilir ki ? Veya mutfak sektörüne veya farklı sektörlere girdiğim zaman o sektörün nereye doğru kaydığını nerelere sinyal verdiğini nereden bileceğim ?

Bu konu ile ilgili aşağıda hazırlamış olduğum videoyu izleyebilirsiniz.

Bu konuda bir programı öğrenirken bir yandan da o girmiş olduğumuz alan hakkında bilgiler depolamamız gerekmektedir. Bu depoladığımız bilgileri gerekli yerlerde kullanarak alanımızı daha kaliteli işlerle zaman içinde süsleriz zaten.

Sadece Programları öğrenmek değil , bol bol kitap okumak ve bu konuda araştırma yapmak gereklidir.

Bulunduğunuz sektörden çıkarak farklı sektörlerdeki gelişimleri takip ederek, neler olduğunu kendi sektörümüze bu gelişmeleri nasıl ekleyebiliriz, neleri çıkarabiliriz, daha nasıl iş gelişimleri yapabiliriz bunları irdelemek gerekmektedir.


Nedir Köşesi ?

Vizyon Nedir ? : İlerideki adımlarınızı belirlemek ve bu adımlara göre ilerlemek.

Render Motoru Nedir ? : Her hangi bir programda çizilmiş 3d modelleri, gerçekçi fotoğraf kalitesine ulaştıran sistemlerdir.

Sketchup Nedir ? : Mimari 3D Proje konusunda sunum ve render almak için oluşturulmuş en basit 3d programdır.

Real Time Render Nedir ? : Gerçek zamanlı olarak , birebir görüntüyü bize gösterebilen render motorlarıdır. ör: Twinmotion , D5 , Enscape , Lumion

Bitcoin Nedir ? : Sanal para birimidir.

Kullanıcı Deneyimi Nedir ? Bir konuda uzman olmak için, o konuda üst düzey geçirilen zamanın kullanıcı üzerindeki etkisidir. Uzmanlar bir konu üzerinde 5000 saat geçirmek gerektiğini söylemektedirler.Bu zaman yaklaşık 5 yıla tekabül etmektedir.

Blender Nedir ? : Ücretsiz ve içerisinde bir çok eklenti ve render motoru bulunduran 3D modelleme programıdır.

Görselleştirme Uzmanı Nedir ? 3D Programlar ve Render Motorları üzerinde en az 5 yıl deneyim kazanmış 3d sanatçıya verilen isimdir.


 

UFUK ŞEN

Nasıl yeme içme ihtiyaçlarımızı kesintisiz olarak karşılıyorsak, öğrenme ve geliştirme ihiyaçlarımızı da sürekli kendimizi geliştirerek devam etmeliyiz.İnsanlara birşeyler verirken ve öğretirken aynı zaman da kendimizi geliştirdiğimizi de unutmayın. Sevgi ve Saygıyla..

Bu makaleyi okuyanlar, aşağıdaki makaleleri de okudular !

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Göz Atmalısın
Kapalı
Başa dön tuşu